2008. június 18., szerda

Varázslatos matematika


Melyikünk életében ne fordult volna elő a pillanat, mikor úgy éreztük a matek tanár csak valami érthetetlen földöntúli nyelven hadovál? Jó esetben ez későbbi tanulmányaink során logikus eszmefuttatássá szelídült fejünkben. Rosszabb esetben magyarázhattuk a bizonyítványunkat.

Legutóbbi videónkban nem egy ilyen mély értelmű (értsd: értelmetlen) motyogáshoz lehetett szerencsénk. Talán nem én vagyok az egyetlen, akit nem csekély örömmel tölt el, mikor némi fénysugár mégis átszakítani látszik a tudatlanság fekete függönyét.

Most is ez történt. Az általam ismert nyelvek egyikén sem értelmes szövegben egyszer csak egy ismerős szó ütötte meg a fülemet. Algebra!
Hallottam már számmisztikáról, de ez esetben inkább a számtan misztifikálásáról van szó.

Asmodeus oldaláról megtudhattuk, hogy nem tévedés, valóban az algebra szó hangzott el. Méghozzá precízen különválasztva a névelőt a főnévtől: "al gebra".
A matematikai műveletek általános tudománya. A kíváncsiság, hogy még mélyebbre áshassak az elhangzott varázsige értelmébe, elvezetett arra a tudásra, hogy a szó első tudatos használója, Al-Khwárizmí (akinek a nevéből az algoritmus szó is ered) mit is értett ezalatt isz. 820-ban írt könyvében:
Al-dzsebr (kiegészítés), az a művelet, mellyel az egyenlet egyik oldalán álló negatív mennyiséget előjelének megváltoztatásával az egyenlet másik oldalára helyezzük.

Nem kis örömmel tölt el, hogy bár csekély mértékben, de újból bepillantást nyerhettem Asmodeus mesterségébe, hogy ezt itt mindenkivel megoszthattam, és hogy nem volt hiábavaló a sok évnyi matematika tanulás.

És hogy miért nem értem a varázsige többi részét? Talán azon az órán hiányoztam, vagy abban a tananyagrészben volt, ami miatt végül mégsem lettem ötös...

(A kép Al-Khwárizmí eredeti művének részlete)

Nincsenek megjegyzések: